Wednesday, June 18, 2008

Membuka kembali Browsing Tab Firefox Yang Tertutup Secara Tak Sengaja

"Amin! How to re-open accidentally closed tabs while using Mozilla Firefox?". Itu soalan rakan chatting saya berkaitan masalah beliau. Soalan mudah sahaja tapi untuk yang tidak tahu, memang agak payah untuk menjawabnya.










Jika anda salah seorang pengguna tegar Mozilla Firefox seperti saya, anda tentu pernah mengalami masalah yang serupa. Setiap kali anda sedang menggunakan Mozilla Firefox, di masa anda mengejar masa hendak cepat dan yang paling haru sekali pada masa yang sama anda sedang kalut 90%, dengan tidak disangka "browsing tab" Firefox anda tiba-tiba hilang. Rupanya anda tertutup "browsing tab" tu secara tidak sengaja dalam pada mengejar masa tadi. Lebih mengharukan lagi, "browsing tab" tu sedang melayar website/blog yang penting dan kita tidak lagi menyimpan alamat URL tersebut. Bagaimana ya?



Masalah di atas senang sahaja jika anda tahu penyelesaiannya. Kunci penyelesaiannya ada pada pada gabungan kekunci keyboard. Anda hanya perlu menekan kekunci Crtl+Shift+T secara serentak dan tab browsing tersebut akan terpapar semula. Magik bukan?

8 comments:

  1. huhuh aah magic..i've try on it!! thank u for ur tips!!!!

    ReplyDelete
  2. Welcome Munirah. Pada saya ada bermacam-macam lagi rahsia magik Firefox tapi tak cukup masa je nak tulis :) Maybe minggu depan saya start balik dengan tips Firefox. Buat pengetahuan semua saya dapat tips tu dari majalah web semasa saya bercuti ke London. Majalah kat sini puas saya cari tapi tak jumpa.

    ReplyDelete
  3. waaaaaaa
    tak sangka page tersebut boleh datang balik
    walaupun selepas ditutup

    ReplyDelete
  4. Bestkan? Nanti saya sertakan lagi beberapa tips daripada Firefox.

    ReplyDelete
  5. aha..satu lagi ilmu baru yang aku tahu hari ini.

    Memang aku tak tau tips nih.

    ReplyDelete
  6. Amin... thanks for the tips bro... selalu gak terkena sebelum nih!-Mukh

    ReplyDelete
  7. good tip. keep up the good work bro...

    ReplyDelete