Friday, July 4, 2008

Praktikkan Arahan VI/VIM Secara Online Dengan Percuma

Baru-baru ini saya menghadapi kesukaran untuk membuat editing/kemaskini fail konfigurasi pada Unix Solaris kerana saya telah terbiasa menggunakan text editor nano dalam sistem operasi Linux. Kebanyakan proses kemaskini selalunya tidak dijalankan pada konsol mesin Unix dan oleh sebab itu saya tidak dapat menggunakan text editing berbentuk graphical. Berbalik pada cerita tadi, text editor nano tidak disertakan sekali dalam pemasangan asas untuk Unix Solaris saya tadi.

Di atas kesedaran tersebut saya cuba untuk kembali semula menggunakan text editor VIM; sebuah text editor bersandarkan VI editor yang kompleks tetapi sangat efisyen malah ia memang didatangkan pada setiap pemasangan/installation Unix dan Linux tidak kira jenis atau distro linux samada Ubuntu, Debian, Slackware, Solaris, Digital, BSD atau Redhat.


Untuk mempelajari serta memahirkan penggunaan VIM editor, anda perlu membuat banyak kesilapan dahulu tetapi itu tidak dibenarkan sekiranya anda melakukannya pada production server. Nahas anda kalau melakukan apa-apa konfigurasi menggunakan VIM editor jika anda tidak mahir pada server yang sedang digunakan oleh beratus-ratus pengguna.

Adakah perisian simulator dan emulator VIM Editor?

Untuk mengelakkan perkara tersebut serta memudahkan anda mempelajari VIM editor tanpa sebarang perasaan bersalah, saya telah mencari sebuah emulator sebagai bahan latihan anda. Yang menariknya ia disediakan secara atas talian/online dan boleh digunakan pada bila-bila masa 24 jam sehari secara percuma. Anda juga tidak perlu risau menggunakanna jika terbuat kesilapan kerana ia hanyalah sebuah simulator. Rujuk alamat dibawah untuk menggunakan:




Untuk menggunakan VIM anda perlula membaca sedikit sebanyak tentang VIM editor serta arahan-arahannya bukan? Dibawah ini saya telah menyediakan untuk anda beberapa cheatsheet dalam bentuk PDF yang boleh anda simpan dan pelajarinya di rumah.


Selain daripada itu saya juga menyediakan VIM editor yan boleh anda pasang pada komputer Windows dan Macintosh anda. Lumayan bukan? Dengan cara ini anda boleh meggantikan perisian notepada dengan VIM edtor. Perlu diingat, untuk menjadi seorang pakar Linux anda juga perlu ada kemahiran VIM editor seperti apa yang telah ditanyakan kepada saya dalam sessi temuduga baru-baru ini.

Rujukan
Online Source of VIM Documentation
Vim Editor For Windows
Manual for VI/VIM

Cheat Sheet
Sumber 1
Sumber 2
Sumber 3
Sumber 4

Tutorial Video

No comments:

Post a Comment