Thursday, July 3, 2008

Servis Teks & URL Ringkas daripada TinyPaste

TinyPaste adalah suatu perkhidmatan yang membolehkan anda menyimpan sejumlah besar teks/karangan di dalam web dan seterusnya anda akan akan diberikan url ringkas untuk dikongsi bersama rakan-rakan.

TinyPaste juga datang bersama dengan Firefox plug-in di mana anda hanya perlu highlight text dan kemudian right-click dan pilih menu TinyPaste Selected Text. Dengan serta merta anda akan diberikan url ringkas lokasi text tersebut.

Bilakah masa yang sesuai untuk gunakan Servis TinyPaste?
    1. Bila anda terlupa hendak membawa thumdrive.
    2. Bila perkhidmatan messenger down dan anda perlu menghantar maklumat kepada rakan. Hanya smskan URL ringkas tersebut kepada rakan.
    3. Anda boleh gunakan URL TinyPaste pada shoutbox blogger sebagai tambahan kepada message anda. Shoutbox kan terhad :D
    4. Simpan senarai URL serentak untuk digunakan kemudian. Di sini lah kelebihan TinyPaste berbanding perkhidmatan bookmark. Sekali sekala kecepatan lebih diperlukan daripada fungsi.
      Untuk mengetahui secara padat bagaimana anda boleh menggunakan Firefox plug-in yang datang bersama-sama dengan TinyPaste, sila lihat gambarajah serta penerangan ringkas berikut.




      Anda boleh lihat bagaimana dengan menggunakan pop-pup menu, alamat lokasi/URL akan terus diberikan kepada anda dengan hanya sekali klik.

      2 comments:

      1. Thx cyberfly. U ni betul-betul pengunjung setia yer blog i ni? Terharunya i :) Boleh ajar tak cam na nak dapatkan ramai visitor cam kat blog you http://jomphp.blogspot.com?

        ReplyDelete